Laatst kreeg ik een uitnodiging om, samen met een aantal andere foodbloggers, sushi te komen maken en eten in het Okura Hotel. De lunch werd georganiseerd door Kikkoman, je weet wel, die flesjes Japanse sojasaus met die mooie rondingen. De uitnodiging was perfect getimed. Verdacht perfect.
De dag ervoor had ik namelijk net een saaie koolsoep opgefleurd met een flinke scheut Kikkoman. Ik weet nog dat ik dacht: ‘die Kikkoman, dat moet ik vaker door mijn eten doen’. Toen prompt de dag daarna de uitnodiging in mijn mailbox verscheen heb ik meteen mijn keuken gecontroleeerd op stiekem geïnstalleerde Japanse webcams. Dat kon toch geen toeval zijn? Maar nee, nergens spionageapparatuur te vinden. Het hing blijkbaar in de lucht.
Alleskunner
Op de workshop zelf bleek het toeval nog groter: de insteek van de bijeenkomst was juist om Kikkoman te promoten als alleskunner: een smaakversterker – en vooral smaakverdieper – voor de hele wereldkeuken. Niet alleen voor bij de sushi dus, maar ook voor in de risotto, pastasaus, stamppot of, in mijn geval: de koolsoep. In Nederland valt er nog wel wat te veroveren voor het merk. Hier wordt immers vaak naar ketjap gegrepen, of Maggi.
De bijeenkomst zelf was erg aangenaam. Behalve een geweldige workshop van de chefs van restaurant Yamazato, werden wij foodbloggers helemaal in de Japanse watten gelegd met allerlei drankjes en een uitgebreide, door onszelf gemaakte sushi-lunch.
Opmerkelijk
Tijdens die lunch vertrouwde de marketingmanager van Kikkoman, een aardige Française, me haar favoriete toepassing van de sojasaus toe: Bak dunne plakken appel op laag vuur in de boter, en sprenkel daar tijdens het bakken wat Kikkoman overheen. De saus en appel gaan caramelliseren, en samen met vanille-ijs smaakt dit echt goddelijk.
Ze deelde ook nog wat opmerkelijke feitjes: dat haar jongste dochter de sojasaus het liefst zo uit het flesje drinkt, en dat zelfs haar traditioneel Frans kokende moeder nu ook overal Kikkoman doorheen doet. Haar moeders gasten gaan niet naar huis zonder flesje Kikkoman. Een direct oorzakelijk verband kon de marketingmanager niet aantonen, maar de omzet van Kikkoman was in Frankrijk de afgelopen 8 jaar vertwaalfvoudigd. Misschien kan haar moeder een paar keer in Nederland komen koken met Kikkoman, dan is de Maggi zeker snel vergeten.